woensdag 18 maart 2015

Heden en verleden

In Japanmuseum SieboldHuis zijn op 6 maart al 3 tentoonstellingen geopend in het kader van het Textiel Festival 2015. Een ervan is ' Heden en Verleden' , reflectie op de collectie.
Textielkunstenaars uit verschillende disciplines: kantklossen, quilten, weven en borduren hebben zich laten inspireren door de rijke collectie van het SieboldHuis. Een rondleiding, onderzoek en ontwerpen stonden op het programma. Marijke Schurink, beeldend kunstenaar, heeft de groep begeleid.
Ga nu alvast kijken in het SieboldHuis en zie dan gelijk ook het werk van Windkracht 10 en de prachtige kimono's van Itchiku Kubota.




Coralien Degen
In het SieboldHuis werd ik geraakt door vakmanschap, gedetailleerde afwerking, de prachtige lunchdozen, ronde vormen en de leuke 3 d kaarten in het "winkeltje". Het aquarel van 2 om elkaar heen draaiende vissen liet mij een kans zien om aan het werk te gaan met ronde vormen en een werkstuk te creëren in een drie dimensionale vorm. 



Bep Dierkx
Na een dag Sieboldshuis, duizelde het mij van de ideeën. Maar wat te kiezen? Ik realiseerde me dat alle producten vanuit Japan zijn verscheept. Dus alles moest ook zorgvuldig verpakt worden. Ongetwijfeld een grote operatie. Omdat de Japanners meesters zijn in mooie verpakkingen en origami, besloot ik mijn weefsels tot doosjes te vouwen.




Kitty Zuidgeest
De  diamond vorm  Huis.  Osprak mij aan in het Siebold . Op  een schaaltje, stempel en op een plaat in de kleding kwam ik dit tegen. Door met deze vorm te spelen ontstonden er weer andere vormen. En de Japanse bonsai  boom heb ik er in verwerkt. De titel  is daarom  “DE VERANDERING”



 
Hilde Wuijten
Het eerste waar mijn oog op viel was de collectie muziekinstrumenten. Omdat ik zelf ooit koto leerde spelen werd muziek het middelpunt van de lap, maar nu met de biwa, vanwege de mooie vorm van het instrument. Deze biwa heb ik overgenomen van een houtblokprent van Totoya Hokkei (ca. 1860)
Daarnaast staat op het borduurwerk het Sieboldhuis. De kat is een merkteken dat op al mijn borduurwerken staat. In de onder hoek Siebold’s Japanse hondje dat opgezet in de schatkamer staat, maar nu uit het glazen kistje komt gestapt. 



3 opmerkingen:

  1. met veel plezier kijk ik terug op mijn deelname aan het project siebold, gezamenlijk werken om je inspiratie vorm te geven

    BeantwoordenVerwijderen
  2. met veel plezier kijk ik terug op mijn deelname aan het project siebold, gezamenlijk werken om je inspiratie vorm te geven

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met al die leuke berichten over het textielfestival kan ik bijna niet meer wachten. Nog heel veel nachtjes slapen voordat het mei is.

    BeantwoordenVerwijderen